Course Description
This course deepens understanding of general approaches to educational philosophy, basic educational philosophy, and deeper and broader conceptualizations and issues involving science, technology, and society. In addition, this course is designed to provide an in-depth understanding of ontology, epistemology, axiology and educational methodology, the characteristics and nature of basic education as a vehicle for expanding the vision of doctoral candidates so that it can trigger the ability to think reflectively and think critically in developing and applying knowledge. education and its relationship with technology and society.
Program Objectives (PO)
- Mengembangkan pengetahuan untuk menjawab tiga pertanyaan keilmuan (ontologi, epistemologi, aksiologi, dan metodologi) atas Pendidikan Dasar sehingga memperoleh pemahaman yang komprehensif.
- Mengubah paradigma berpikir yang selama ini ada untuk membantu memecahkan secara mendalam (melalui pendekatan inter atau multidisipliner) setiap permasalahan yang dihadapi dalam kehidupan sehari-hari, khususnya permasalahan terkait pendidikan dasar di Indonesia.
- Mengembangkan nalar yang benar dan komprehensif serta memanfaatkan logika ontologi mengenai ilmu pendidikan dasar dalam memperoleh pemahaman keilmuan (epistemologi) untuk kebijaksanaan atau kemaslahatan umat manusia (nilai aksiologi).