Course Description
This course contains an introduction to the philosophy and basic concepts of PAUD. Discusses the definition, philosophical basis, history, objectives, functions and types of PAUD services. Students will study development theory, the thinking of PAUD figures, learning theory, as well as the practice of designing role-playing programs and PAUD learning activities. The material also includes PAUD curriculum analysis, innovative learning models, inclusive education concepts, as well as skills in conducting classroom action research and research into developing PAUD learning models.
Program Objectives (PO)
- Menunjukkan sikap religius dan menghayati nilai keimanan dalam memahami, mengkaji, dan mengaplikasikan filosofi dan konsep PAUD (CPL1)
- Mampu menjelaskan landasan filosofis penyelenggaraan pendidikan anak usia dini (P1)
- Mampu melakukan kajian teori perkembangan, teori belajar, dan teori bermain kreatif anak usia dini (P5)
- Menguasai konsep, tujuan, dan komitmen penyelenggaraan pendidikan anak usia dini di Indonesia (P2)
- Mampu merancang program kegiatan bermain untuk anak usia dini (KK1)
- Mampu melakukan riset kolaboratif dalam pengembangan keilmuan bidang pendidikan anak usia dini (KU4)
- Memanfaatkan sumber belajar dan media pembelajaran berbantuan TIK untuk mendukung pelaksanaan Pembelajaran (KK2)