Course Description
This course studies the process of developing physics education instruments, both test and non-test, up to the stage of testing the quality of the instrument. This course studies how to test the quality of physics education instruments in the form of non-tests using EFA (Exploratory Factor Analysis), Rasch Analysis, and CFA (Confirmatory Factor Analysis) in addition to deepening instrument quality testing in the form of tests (Question Item Analysis). This course also introduces software for validating physics education assessment instruments such as ANATES, SPSS, AMOS, and Winstep. Lectures are carried out using repository discussion methods, workshops, collaborative learning, classroom discussions, and software tutorials.
Program Objectives (PO)
- Mahasiswa mampu mendemonstrasikan pengetahuan tentang keterampilan abad ke-21 serta kerangka sistem penilaian pendidikan pada abad ke-21.
- Mahasiswa mampu mengkaji perkembangan sistem penilaian (UN, TIMSS, dan PISA) serta mengevaluasi sistem penilaian yang ada.
- Mahasiswa mampu mendemonstrasikan pengetahuan pedagogik dalam bidang asesmen setelah mengenal dan menelusuri tentang AKM (Asesmen Kompetensi Minimum).
- Mahasiswa mampu menelusuri kajian UN, TIMSS, dan PISA sebagai bentuk hasil penelitian oleh peneliti bidang asesmen (memanfaatkan ICT) serta melaporkannya.
- Mahasiswa mampu mengevaluasi (mengkaji) karakteristik instrumen penilaian dalam UN, TIMSS, dan PISA.
- Mahasiswa mampu merancang instrumen penilaian pembelajaran fisika berbasis keterampilan abad ke-21.
- Mahasiswa mampu menyusun kajian UN, TIMSS, dan PISA untuk meningkatkan pengetahuan pedagogiknya dan menuliskannya dalam bentuk penulisan akademik (artikel ilmiah).