•  

Our Top Course
Pengembangan Media Foto
( 16 Sections)
 
Komunikasi Pembelajaran
( 16 Sections)
 

Course Theory and Practice of Educational Supervision

Program Studi S3 Manajemen Pendidikan UNESA

 
Card image

Course Description

The Theory and Practice of Educational Supervision course integrates theory with the practical application of educational supervision through interactive teaching methods, critical discussions, field research, and development projects. This course aims to make students proficient in abstracting theoretical concepts and innovating in the application of approaches, techniques, models and development of educational supervision through comprehensive literature and research studies. Therefore, this course is designed to deepen knowledge of educational supervision through a comprehensive literature review containing the dimensions and scope of educational supervision. Apart from that, this course equips students to apply practical skills in professional educational supervision through group simulations. This course requires active student involvement in analyzing the phenomenon of implementing educational supervision and information technology-based innovation developed through projects in the form of individual preliminary studies. This lecture is carried out using a project-based learning, cooperative learning and self-directed learning approach. This project is expected to produce research gaps, both theoretical gaps and practical gaps regarding the dynamics and development of digital-based educational supervision innovations. The output of this course is in the form of book chapters and research designs/proposals on innovation and educational supervision practices which are presented in seminars.

Program Objectives (PO)

  • Mahasiswa menguasai konsep supervisi pendidikan secara teoritis mencakup ruang lingkup dan dimensinya secara komprehensif
  • Mahasiswa mampu menerapkan keterampilan praktis supervisi pendidikan dengan berbagai model dan pendekatan secara profesional
  • Mahasiswa mampu menganalisis fenomena dan permasalahan supervisi pendidikan melalui pendekatan inter, multi, atau transdisipliner
  • Mahasiswa mampu merancang karya inovatif dan teruji dalam ruang lingkup supervisi pendidikan sebagai alternatif pemecahan masalah supervisi pendidikan melalui pendekatan inter, multi, atau transdisipliner

Aktifitas Pembelajaran

  • Pertemuan 1
    Kontrak perkuliahan dan peta jalan perkuliahan selama satu semester.
    • Date  9 Februari 2024

  • Pertemuan 2
    Menganalisis sejarah dan evolusi supervisi dalam konteks akademik.
    • Date  16 Februari 2024

  • Pertemuan 3
    Menganalisis teori supervisi pendidikan klasik dan kontemporer.
    • Date  23 Februari 2024

  • Pertemuan 4
    Keterampilan praktis supervisi pendidikan dengan berbagai model dan pendekatan secara profesional.
    • Date  1 Maret 2024

  • Pertemuan 5
    Keterampilan praktis supervisi pendidikan dengan berbagai model dan pendekatan secara profesional.
    • Date  8 Maret 2024

  • Pertemuan 6
    Peraturan dan kebijakan pemerintah yang relevan dengan pelaksanaan supervisi pendidikan.
    • Date  15 Maret 2024

  • Pertemuan 7
    Keterampilan praktis supervisi pendidikan dalam pemanfaatan aplikasi teknologi dan informasi.
    • Date  22 Maret 2024

  • Pertemuan 8
    USS dengan tepat waktu.
    • Date  29 Maret 2024

  • Pertemuan 9
    Memproyeksi tantangan kontemporer dan peluang dalam supervisi pendidikan.
    • Date  5 April 2024

  • Pertemuan 10
    Metodologi penelitian untuk melaksanakan riset supervisi pendidikan.
    • Date  12 April 2024

  • Pertemuan 11
    Metodologi penelitian untuk melaksanakan riset supervisi pendidikan.
    • Date  19 April 2024

  • Pertemuan 12
    Metodologi penelitian untuk melaksanakan riset supervisi pendidikan.
    • Date  26 April 2024

  • Pertemuan 13
    Metodologi penelitian untuk melaksanakan riset supervisi pendidikan.
    • Date  3 Mei 2024

  • Pertemuan 14
    Metodologi penelitian untuk melaksanakan riset supervisi pendidikan.
    • Date  10 Mei 2024

  • Pertemuan 15
    Metodologi penelitian untuk melaksanakan riset supervisi pendidikan.
    • Date  17 Mei 2024

  • Pertemuan 16
    Mempresentasikan proposal penelitian yang menggambarkan dinamika dan inovasi dalam praktik supervisi pendidikan dalam seminar ilmiah
    • Date  24 Mei 2024

References

Lecturer

MURTADLO
MURTADLO
  • 215,475 Reviews4.8 Rating

NUNUK HARIYATI
NUNUK HARIYATI
  • 215,475 Reviews4.8 Rating

Video Images
Preview this course
 
 
  • Program StudiS3 Manajemen Pendidikan
  • Semester2
  • Lectures2
Difficult Things About Education.
$75$10