Universitas Negeri Surabaya
Fakultas Bahasa dan Seni
Program Studi S2 Pendidikan Bahasa Inggris

Kode Dokumen

SEMESTER LEARNING PLAN

Course

KODE

Rumpun MataKuliah

Bobot Kredit

SEMESTER

Tanggal Penyusunan

Discourse Analysis

8810302021

T=2

P=0

ECTS=4.48

3

9 Desember 2024

OTORISASI

Pengembang S.P

Koordinator Rumpun matakuliah

Koordinator Program Studi




Prof. Slamet Setiawan




Dr. Widyastuti




Ahmad Munir, S.Pd., M.Ed., Ph.D.

Model Pembelajaran

Project Based Learning

Program Learning Outcomes (PLO)

PLO program Studi yang dibebankan pada matakuliah

PLO-1

Mampu menunjukkan nilai-nilai agama, kebangsaan dan budaya nasional, serta etika akademik dalam melaksanakan tugasnya

PLO-6

Mampu menghasilkan desain atau model pembelajaran yang inovatif dan teruji berbasis teknologi pembelajaran untuk bahasa Inggris umum atau bahasa Inggris untuk tujuan tertentu

Program Objectives (PO)

PO - 1

mampu menunjukkan nilai-nilai agama, kebangsaan, dan budaya nasional dalam analisis wacana dan penggunaan Sistemik Fungsional Linguistik (SFL) untuk pembelajaran Bahasa Inggris

PO - 2

mampu menunjukkan etika akademik dalam pengumpulan, analisis, dan pelaporan data wacana berbasis teori SFL dalam pembelajaran Bahasa Inggris

PO - 3

Mampu menghasilkan model pembelajaran berbasis teknologi menggunakan analisis wacana dan teori Sistemik Fungsional Linguistik (SFL) untuk meningkatkan kemampuan literasi siswa dalam Bahasa Inggris umum.

PO - 4

Mampu menghasilkan desain pembelajaran inovatif untuk Bahasa Inggris untuk tujuan tertentu (ESP) yang memanfaatkan analisis wacana berbasis SFL untuk konteks profesional atau akademik

Matrik PLO-PO

 
POPLO-1PLO-6
PO-1  
PO-2  
PO-3  
PO-4  

Matrik PO pada Kemampuan akhir tiap tahapan belajar (Sub-PO)

 
PO Minggu Ke
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
PO-1
PO-2
PO-3
PO-4

Deskripsi Singkat Mata Kuliah

This subject provides students with the knowledge of analysing language beyond sentence level to make them aware of the complexity and function of language as a means of communication both written and spoken. It also introduces students to systemic functional linguistic approaches to the study of English grammar and discourse. Topics include: a brief history of the emergence of discourse analyses and systemic functional linguistics, and their contribute to language and learning theory, the role of context, information structure, cohesion and coherence and how those theories can be useful in developing students’ communicative competence, the notions of three metafunctions in language and of the ways in which each of the three metafunctions is said to contribute to the construction of meaning in language; notions of discourse and of the resources with which language builds different texts, both spoken and written language. Lecture activities are carried out through group presentations, discussions, and workshops of application of discourse analyses and SFL in English language teaching. This course uses Project-Based Learning.

Pustaka

Utama :

  1. Brown, Gillian and Yule, George. 1983. Discourse Analysis . USA: Cambridge University Press
  2. Bateman, J. A. 2008. Multimodality and genre: A foundation for the systematic analysis of multimodal documents. Hampshire: Palgrave Macmillan.
  3. Halliday, M. A. K., & Matthiessen, C. M. I. M. (2014). Halliday's Introduction to Functional Grammar (4th ed.)
  4. Christie, F. (2005). Language Education and Disciplinarity: Functional Linguistic and Sociological Perspectives.
  5. Martin, J. R., & Rose, D. (2008). Genre Relations: Mapping Culture. Explores the role of genre in SFL, linking discourse structures to cultural contexts.

Pendukung :

  1. Gee, J. P. 1990. Social linguistics and literacies: Ideology in discourses . Hampshire: The Falmer Press.
  2. Schiffrin.1994. Approaches to Discourse . UK: Blackwell
  3. Miller, Tom.2005. Functional Approaches to Written Text: Classroom Applications. United States Information Agency.
  4. Goodman, S and Graddol, D. 1996. Redesigning English: New texts, new identities . London and New York: The Open University and Routledge.
  5. Kress, G., & van Leeuwen, T. 2006. Reading images: The grammar of visual design . London: Routledge.

Dosen Pengampu

Minggu Ke-

Kemampuan akhir tiap tahapan belajar
(Sub-PO)

Penilaian

Bantuk Pembelajaran,

Metode Pembelajaran,

Penugasan Mahasiswa,

 [ Estimasi Waktu]

Materi Pembelajaran

[ Pustaka ]

Bobot Penilaian (%)

Indikator

Kriteria & Bentuk

Luring (offline)

Daring (online)

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7)

(8)

1

Minggu ke 1

Explain key concepts of SFL and its role in discourse analysis for ELT.

Participation and collaboration

Kriteria:

Aktifitas Partisipasif


Bentuk Penilaian :
Aktifitas Partisipasif
Lecture, group discussion
100

Materi: Introduction to Discourse Analysis
Pustaka: Brown, Gillian and Yule, George. 1983. Discourse Analysis . USA: Cambridge University Press

Materi: Introduction to SFL
Pustaka: Halliday, M. A. K., & Matthiessen, C. M. I. M. (2014). Halliday's Introduction to Functional Grammar (4th ed.)
5%

2

Minggu ke 2

Analyze texts focusing on the ideational metafunction of language.

Case analysis of texts and registers

Kriteria:

Aktifitas Partisipasif dan Penilaian portofolio


Bentuk Penilaian :
Aktifitas Partisipasif
Case analysis, reflective report
100

Materi: SFL: Ideational Metafunction
Pustaka: Halliday, M. A. K., & Matthiessen, C. M. I. M. (2014). Halliday's Introduction to Functional Grammar (4th ed.)
6%

3

Minggu ke 3

Identify how interpersonal meaning is constructed in texts relevant to ELT.

Reflective essay on SFL applications

Kriteria:

Unjuk Kerja


Bentuk Penilaian :
Praktik / Unjuk Kerja
Workshop, group activity
100

Materi: SFL: Interpersonal Metafunction
Pustaka: Halliday, M. A. K., & Matthiessen, C. M. I. M. (2014). Halliday's Introduction to Functional Grammar (4th ed.)
5%

4

Minggu ke 4

Explore textual meaning and cohesion in educational discourse.

Analyze real-world discourse challenges and apply SFL principles to address them.

Kriteria:

Unjuk Kerja


Bentuk Penilaian :
Penilaian Hasil Project / Penilaian Produk, Praktik / Unjuk Kerja
Data analysis task
100

Materi: SFL: Textual Metafunction
Pustaka: Christie, F. (2005). Language Education and Disciplinarity: Functional Linguistic and Sociological Perspectives.
5%

5

Minggu ke 5

Examine context and register as they relate to ELT discourse.

Case analysis of texts and registers

Kriteria:

Analyze real-world discourse challenges and apply SFL principles to address them.


Bentuk Penilaian :
Penilaian Hasil Project / Penilaian Produk
Case study, peer feedback
100

Materi: Context and Register in SFL
Pustaka: Gee, J. P. 1990. Social linguistics and literacies: Ideology in discourses . Hampshire: The Falmer Press.
5%

6

Minggu ke 6

Apply SFL principles to analyze authentic classroom interaction.

Group discussions, peer reviews, and collaborative design tasks.

Kriteria:

Aktifitas Partisipasif; Penilaian Project


Bentuk Penilaian :
Aktifitas Partisipasif
Classroom observation project
100

Materi: SFL principles to analyze authentic classroom interaction.
Pustaka: Miller, Tom.2005. Functional Approaches to Written Text: Classroom Applications. United States Information Agency.
5%

7

Minggu ke 7

Create instructional materials incorporating SFL concepts.

Group activities to simulate authentic discourse analysis tasks and collaborative instructional design.

Kriteria:

Aktifitas Partisipasif; Tunjuk kerja, dan Penilaian Produk


Bentuk Penilaian :
Aktifitas Partisipasif
Project draft
100

Materi: Explores the implications of SFL for language education and discourse in the classroom.
Pustaka: Christie, F. (2005). Language Education and Disciplinarity: Functional Linguistic and Sociological Perspectives.
3%

8

Minggu ke 8

Explores the implications of SFL for language education and discourse in the classroom.

Hands-on sessions for exploring tools and developing instructional designs.

Kriteria:

Unjuk Kerja


Bentuk Penilaian :
Penilaian Hasil Project / Penilaian Produk
individual task
100

Materi: Introducing Discourse Analysis and SFL in ELT
Pustaka: Brown, Gillian and Yule, George. 1983. Discourse Analysis . USA: Cambridge University Press
10%

9

Minggu ke 9

Explore tools and technologies for discourse analysis in ELT contexts.

ESP lesson plan design

Kriteria:
  1. Hands-on sessions for exploring tools and developing instructional designs.
  2. Aktifitas Partisipasif; Unjuk Keras: tes

Bentuk Penilaian :
Aktifitas Partisipasif
Hands-on workshop
100

Materi: Technology in Discourse Analysis
Pustaka: Goodman, S and Graddol, D. 1996. Redesigning English: New texts, new identities . London and New York: The Open University and Routledge.
5%

10

Minggu ke 10

Examine SFL-based discourse strategies for specific professions.

ESP lesson plan design

Kriteria:

Penilain Produk


Bentuk Penilaian :
Aktifitas Partisipasif
Case study, group report
100

Materi: SFL-based discourse strategies for specific professions.
Pustaka: Martin, J. R., & Rose, D. (2008). Genre Relations: Mapping Culture. Explores the role of genre in SFL, linking discourse structures to cultural contexts.
6%

11

Minggu ke 11

Examine SFL-based discourse strategies for specific professions.

ESP lesson plan design

Kriteria:

Penilain Produk


Bentuk Penilaian :
Penilaian Hasil Project / Penilaian Produk
Case study, group report
100

Materi: SFL-based discourse strategies for specific professions.
Pustaka: Martin, J. R., & Rose, D. (2008). Genre Relations: Mapping Culture. Explores the role of genre in SFL, linking discourse structures to cultural contexts.
5%

12

Minggu ke 12

Analyze multimodal texts using SFL frameworks.

Multimodal analysis project

Kriteria:

Group activities to simulate authentic discourse analysis tasks and collaborative instructional design.


Bentuk Penilaian :
Penilaian Hasil Project / Penilaian Produk
Multimodal project
100

Materi: multimodal texts using SFL frameworks
Pustaka: Goodman, S and Graddol, D. 1996. Redesigning English: New texts, new identities . London and New York: The Open University and Routledge.
5%

13

Minggu ke 13

Analyze multimodal texts using SFL frameworks.

Multimodal analysis project

Kriteria:

Group activities to simulate authentic discourse analysis tasks and collaborative instructional design.


Bentuk Penilaian :
Aktifitas Partisipasif
Multimodal project
100

Materi: multimodal texts using SFL frameworks
Pustaka: Goodman, S and Graddol, D. 1996. Redesigning English: New texts, new identities . London and New York: The Open University and Routledge.
5%

14

Minggu ke 14

Write a research report based on discourse analysis findings

Group activities to simulate authentic discourse analysis tasks and collaborative instructional design.

Kriteria:

Aktifitas Partisipasif; Penilaian hasil project


Bentuk Penilaian :
Penilaian Hasil Project / Penilaian Produk
Drafting and peer review
100

Materi: Discusses how discourse analysis informs teaching writing skills in ELT.
Pustaka: Martin, J. R., & Rose, D. (2008). Genre Relations: Mapping Culture. Explores the role of genre in SFL, linking discourse structures to cultural contexts.
5%

15

Minggu ke 15

Present final projects showcasing innovative instructional designs.

Group discussions, peer reviews, and collaborative design tasks

Kriteria:
  1. Peer review
  2. Unjuk Kerja

Bentuk Penilaian :
Penilaian Hasil Project / Penilaian Produk, Penilaian Portofolio
Presentation and Peer review
100

Materi: The foundation of Discoure Analysis and SFL in ELT
Pustaka: Halliday, M. A. K., & Matthiessen, C. M. I. M. (2014). Halliday's Introduction to Functional Grammar (4th ed.)
5%

16

Minggu ke 16

Submit a portfolio documenting the design process and final outcomes.

Reflective essay on SFL applications

Kriteria:

Reflective Portfolio Submission


Bentuk Penilaian :
Penilaian Hasil Project / Penilaian Produk
Portfolio submission
100

Materi: Discourse analysis and SFL
Pustaka: Bateman, J. A. 2008. Multimodality and genre: A foundation for the systematic analysis of multimodal documents. Hampshire: Palgrave Macmillan.
20%



Rekap Persentase Evaluasi : Project Based Learning

No Evaluasi Persentase
1. Aktifitas Partisipasif 35%
2. Penilaian Hasil Project / Penilaian Produk 55%
3. Penilaian Portofolio 2.5%
4. Praktik / Unjuk Kerja 7.5%
100%

Catatan

  1. Capaian Pembelajaran Lulusan Program Studi (PLO - Program Studi) adalah kemampuan yang dimiliki oleh setiap lulusan Program Studi yang merupakan internalisasi dari sikap, penguasaan pengetahuan dan ketrampilan sesuai dengan jenjang prodinya yang diperoleh melalui proses pembelajaran.
  2. PLO yang dibebankan pada mata kuliah adalah beberapa capaian pembelajaran lulusan program studi (CPL-Program Studi) yang digunakan untuk pembentukan/pengembangan sebuah mata kuliah yang terdiri dari aspek sikap, ketrampulan umum, ketrampilan khusus dan pengetahuan.
  3. Program Objectives (PO) adalah kemampuan yang dijabarkan secara spesifik dari PLO yang dibebankan pada mata kuliah, dan bersifat spesifik terhadap bahan kajian atau materi pembelajaran mata kuliah tersebut.
  4. Sub-PO Mata kuliah (Sub-PO) adalah kemampuan yang dijabarkan secara spesifik dari PO yang dapat diukur atau diamati dan merupakan kemampuan akhir yang direncanakan pada tiap tahap pembelajaran, dan bersifat spesifik terhadap materi pembelajaran mata kuliah tersebut.
  5. Indikator penilaian kemampuan dalam proses maupun hasil belajar mahasiswa adalah pernyataan spesifik dan terukur yang mengidentifikasi kemampuan atau kinerja hasil belajar mahasiswa yang disertai bukti-bukti.
  6. Kreteria Penilaian adalah patokan yang digunakan sebagai ukuran atau tolok ukur ketercapaian pembelajaran dalam penilaian berdasarkan indikator-indikator yang telah ditetapkan. Kreteria penilaian merupakan pedoman bagi penilai agar penilaian konsisten dan tidak bias. Kreteria dapat berupa kuantitatif ataupun kualitatif.
  7. Bentuk penilaian: tes dan non-tes.
  8. Bentuk pembelajaran: Kuliah, Responsi, Tutorial, Seminar atau yang setara, Praktikum, Praktik Studio, Praktik Bengkel, Praktik Lapangan, Penelitian, Pengabdian Kepada Masyarakat dan/atau bentuk pembelajaran lain yang setara.
  9. Metode Pembelajaran: Small Group Discussion, Role-Play & Simulation, Discovery Learning, Self-Directed Learning, Cooperative Learning, Collaborative Learning, Contextual Learning, Project Based Learning, dan metode lainnya yg setara.
  10. Materi Pembelajaran adalah rincian atau uraian dari bahan kajian yg dapat disajikan dalam bentuk beberapa pokok dan sub-pokok bahasan.
  11. Bobot penilaian adalah prosentasi penilaian terhadap setiap pencapaian sub-PO yang besarnya proposional dengan tingkat kesulitan pencapaian sub-PO tsb., dan totalnya 100%.
  12. TM=Tatap Muka, PT=Penugasan terstruktur, BM=Belajar mandiri.